Idrott och hälsa

Antonio Pereira och Anders Blomqvist

Vi som arbetar här är legitimerade lärare i idrott och hälsa med flera års erfarenhet. Vi arbetar genomtänkt med elevernas teoretiska kunskap om hälsa och deras förmåga att reflektera kring hälsofaktorer i ord som ger mening till deras sätt att värdera aspekter kring hälsa och livsstil.

Genom att skapa trygghet och gemenskap i en stimulerande och god arbetsmiljö jobbar vi för att eleverna hittar motivation, rörelseglädje och intressen som hjälper dem att hålla sig fysiskt aktiva livet igenom. 

Vi vill att eleverna ska känna sig delaktiga i utvecklandet av en god hälsa på såväl individ- som gruppnivå. Det gör vi genom att jobba aktivt med att återkoppla till den individuella utvecklingsplanen som upprättas för varje elev för att stärka deras positiva självbild och självkänsla, såväl fysiskt som psykiskt. Vi värdesätter elevernas förmåga att ta och känna ansvar för varandras trivsel och utveckling. Vi arbetar t ex med att eleverna får leda delar av lektioner och friluftsdagar för att de ska få möjlighet att dela med sig av sin kunskap och sitt fina engagemang, årskurser och ålderskullar emellan. På så vis önskar vi utveckla förståelsen för varje individs delaktighet i varandras goda miljö och hälsa. Eleven kan se sig själv som en resurs för god hälsa och skapandet av en trivsam och betydelsefull miljö och samvaro.

Sammanfattningsvis ska eleverna genom ämnet utveckla förmågan att:

  • röra sig allsidigt i olika fysiska sammanhang, planera och praktiskt genomföra och värdera idrott och andra fysiska aktiviteter utifrån olika synsätt på hälsa, rörelse och livsstil
  • genomföra och anpassa utevistelser och friluftsliv efter olika förhållanden och miljöer 
  • senast i åk 5 genomföra en simtest

Trygghet och rutiner

I vårt arbete ingår att se till att eleverna känner sig trygga och säkra. Det innebär bland annat att vi skapar struktur och ordning genom rutiner i, och omkring omklädningsrum, samt idrottsplatser.

Omklädningsrum

Vid ordningsförhållanden, olyckor o.s.v. kan det hända att vi behöver beträda omklädningsrummen.

Kläder

Vi betonar vikten av att byta om vid idrottsaktivitet. Detta för att kunna utföra vissa rörelser korrekt och för att lära sig använda sin kropp. Klädernas utformning, att man kanske är rädd om sina kläder eller att man kan skadas för att man inte har rätt kläder ska inte vara begränsande. Med tanke på den stora halkrisken med strumpor ska elev, som inte har skor, vara barfota.

Hygien

Vi uppmuntrar till duschning då det är viktigt att sköta om sin hygien för sin egen och för andras välbefinnande. Men vi tvingar inga barn att duscha och betonar därför vikten av att det är bra om vårdnadshavarna uppmuntrar till duschning. 

Har ni frågor eller funderingar:

Kontakta oss

Anders Blomqvist
Antonio Pereira
Uppdaterad: